Ismerd meg (a) Bottyánt! vetélkedő általános iskolásoknak

Immár hagyomány, hogy az általános iskolásokat vetélkedőre hívjuk. A vetélkedő témája névadónk, Vak Bottyán János élete, illetve interaktív feladatokkal bemutatjuk az iskolánkban oktatott szakmákat is. Nem titkolt célunk, hogy népszerűsítsük iskolánkat!

Miután a csapatok kirakták Bottyán képét puzzle formájában, keresték a Rákóczi-szabadságharccal kapcsolatos fogalmakat, személyeket a betűhálóban, kiegészítették a hiányos szöveget, az ágazatok megállói következtek.

A közgazdaság szekcióban Learningapps (Tankocka) feladatokat kellett a csapatoknak megoldaniuk. A feladatok között volt memória játék, amiben a megadott fogalmakhoz tartozó definíciókat kellett megtalálniuk, a családi költségvetéshez kapcsolódóan kellett a költségeket és bevételeket rendszerezniük, közgazdasági tartalmú szólásokat közmondásokat értelmeztek, különböző nemzetek valutáit kellett felismerniük, illetve egy szókereső játékban fogalmakat kellett megtalálniuk. Minden csapat nagyon ügyes volt, érdeklődőek, nyitottak voltak. 

Az elektronika termében az alábbi feladatokkal találkoztak a csapatok:

Első feladatként arra kértük a tanulókat, hogy párosítsák a felsorolt, elektrotechnikában használt fizikai mennyiségeket azokkal a tudósokkal, feltalálókkal, akikről az adott fizikai mennyiség mértékegységét elnevezték.

A második feladat egy mindannyiunk által nap mint nap használt fényforrással volt kapcsolatos. Előzetes fizikai ismeretikre támaszkodva be kellett azonosítaniuk a versenyzőknek egy LED-et tartalmazó egyszerű áramkörben az áramkör részeit. Az energiaforrást, az ellenállást, a vezetéket és a fogyasztót.

A harmadik feladat volt talán a legizgalmasabb. Egy gyakorlati foglalkozásainkon használatos, számítógéppel segített mérést lehetővé tevő oktatópanelen egy hétszegmenses kijelzőt működtettünk. Ilyen kijelzők jelenítenek meg számokat a háztatásban használt berendezéseken. A feladat az volt, hogy négy kapcsoló segítségével jelenítsenek meg kilences számjegyet a kijelzőn. A feladat próbálgatással is megoldható volt, de gyorsabban eljutott a jó megoldáshoz az, aki otthonosan mozog a kettes számrendszerben.

Az informatika területen informatika történeti ismeretek, informatikai alapfogalmak, algoritmikus és logikus gondolkodás valamint ezekhez kapcsolódó vizuális kultúra került elő. Volt okos tábla, QR-kódos rejtvény, és -hagyományosan- papír alapú feladat is.

A gépészettel kapcsolatos feladatok szintén nagyon izgalmasak voltak:

1. Ismerd fel!  Itt a gépészetben alkalmazott eszközöket kellett felismerni.
2. Anyatorony: 1 perc alatt mennyi anyát tudnak egymásra pakolni anélkül, hogy ledőlne.
3. Gépész totó
4. Érintés nélkül: egy meghajlított dróton úgy kellett keresztülvezetni különböző méretű karikákat, hogy ne érjenek egymáshoz.

A versenyt a Felsővárosi Általános Iskola csapata nyerte meg, de a résztvevők elmondása szerint minden tanuló nagyon jól érezte magát. Köszönöm együttműködő kollégáim segítségét!

Hordós Andrea
szervező, tan. igh.

Megszakítás