Ebben az évben is játékra hívtuk az általános iskolásokat, hogy megismerkedjenek iskolánkkal, névadónkkal, és az általunk tanított szakmákkal. Minden csapatnak egy libertást kellett készíteni, amiben kreativitásuk nyilvánult meg. A vetélkedőn szükség volt ismeretekre, találékonyságra, csapatmunkára, informatikai eszközök használatára.
Fel kellett ismerni a Rákóczi-szabadságharchoz köthető képeket, eseményeket.
A gazdálkodás-menedzsment ágazat okostábla segítségével interaktív játékos feladatokkal készült a nyolcadikosoknak. A változatos feladattípusok között volt szókereső, párosítós feladat, memória játék, ezen felül csoportosítani is kellet tudni a versenyzőknek. Szakmai tájékozottságukra voltunk kíváncsiak, mint például, hogy hogyan áll össze egy család költségvetése, melyik országban milyen fizetőeszközzel tudunk fizetni, valamint, hogy a gazdasági életre vonatkozó szólásoknak mi a jelentésük.
Informatika területén a 3 versenyző párhuzamosan oldott meg 3 feladatot, majd a végén egyesítették az eredményeket. A feladatok: feladat megtalálása QR kóddal, anagramma, digitális puzzle és fejtörők informatikai eszközökről, tudósokról.
Az elektronika első feladatában híres magyar feltalálókat és találmányaikat kellett párosítani. A másodikban kéziszerszámokat kellett felismerni: forrasztópáka, csavarhúzó, csipesz, fogó… A harmadikban megnéztük egy egyszerű áramkör működését. Megneveztük a részeit, és felismertük, hogy fényenergiává alakul át a villamos energia. Az utolsóban fizikai kísérlet volt. Tekerccsel és mágnes mozgatásával indukált feszültség keletkezett. Ezt műszerrel kijeleztük, majd megnéztük, hogy mitől függ a nagysága és az iránya.
Gépészeten az alábbi feladatokat kellett megoldani:
Térugrás: a feladat első részében egy kétdimenziós rajz alapján kellett kiválasztani a háromdimenziós ábrák közül azt, amelyikről készülhetett a pillanatkép. A második feladatrészben a számítógépen található interaktív 3D alakzatot kellett a rajznak megfelelő állapotba forgatni, rekonstruálni az eredeti képen látható mintát.
Anyák napja: a kötőelemekkel (csavarokkal és csavaranyákkal) kapcsolatos feladatokban kézügyességre, logikai gondolkodásra, kreativitásra és problémamegoldó képességre volt szükség.
Anyaválasztás: az asztalon lévő csavarhoz kellett a – sokféle méretű – csavaranyák közül kiválasztani azt, mely megfelelően illeszkedik ahhoz. Ezt követően teljesen rá kellett az anyát csavarni a csavarra, majd eltávolítani arról a lehető legrövidebb idő alatt.
Anyatorony építése: a rendelkezésre álló, különböző méretű csavaranyákból kellett a legmagasabb tornyot felépíteni úgy, hogy minél többet használjanak fel azokból és ne dőljön el.
Vezesd az anyát: egy többszörösen meghajlított, állványra rögzített függőleges fémpálcán kellett egy csavaranyát végig vezetni úgy, hogy azok minél kevesebbszer érintkezzenek egymáshoz. Az érintésekre egy műszer sípoló hangjelzése hívta fel a figyelmet.
Ördöglakat: a külön megtalálható alkatrészeket kellett összefűzni, majd – meghatározott idő alatt – roncsolás nélkül szétszedni azokat.
A vetélkedőt az Arany János Általános Iskola csapata nyerte meg. Gratulálunk nekik!
Köszönöm minden kollégámnak a lelkes, odaadó munkáját!
Hordós Andrea igh.